مقالات سایت

  • 1148
  • 2117 مرتبه
اینورتر سنگین کار یا سبک کار (قسمت اول)

اینورتر سنگین کار یا سبک کار (قسمت اول)

1401/04/21 12:24:31 ب.ظ

قطعا تمامی فعالان حوزه اتوماسیون و برق صنعتی که با اینورترهای صنعتی سروکار دارند اصطلاح اینورتر سبک کار و سنگین کار برایشان آشناست و به صورت تجربی نیز حتی در برخی کاربری ها جایگاه استفاده از سبک و سنگین کار بودن اینورترها مشخص شده است. هر چند این مبحث جایگاه ویژه ای درزمینه ی اینورترها دارد اما در این مقاله تلاش می کنیم به صورت مفیدو کوتاه به تعریف سنگین کار یا سبک کار بودن اینورتر بپردازیم.

سبک کار و سنگین کار بودن یک اینورتر که در اصطلاح عامیانه به کار گرفته می شود از ریشه اصلی آن یعنی کلمات heavy duty یا General برای سنگین کار و normal duty یا pump برای سبک کار نشات گرفته است . 

همان گونه که مطلع هستید اینورتر های صنعتی توانایی تحمل درصد مشخصی از اضافه جریان مازاد بر جریان استاندارد ثبت شده روی پلاک خود را دارند که به آن "درصد تحمل اضافه بار" یا "درصد تحمل اضافه جریان" گفته می شود. این ویژگی سبب می شود تا اینورتر به الکترو موتور در شرایطی مانند زمان استارت (در موارد خاص )جهت کنترل جریان راه اندازی و اجازه به جریان کشی لحظه استارت بالاتر و همچنین در شرایط خاص در بار های مختلف  و لحظات اضطراری بارکه نیاز است الکترو موتور تحت فشار کار کند تا پاسخگوی آن لحظه بار خود باشد و پیک بار به وجودآمده را با تحمل فشار روی خود پاسخ دهد، اجازه کار و جریان کشی بالاتر از حد استاندارد پلاک موتور و اینورتر را بدهد.

اگر بخواهیم مسئله سبک یا سنگین کار بودن اینورتر ها را به زبان ساده و سریع بیان کنیم می توانیم به توانایی تحمل و اجازه ی کار اینورتر با توجه به درصد تحمل اضافه بار و اضافه جریان بار اشاره کنیم. یعنی درصد تحمل اضافه بار و اضافه جریان در یک اینورتر نمایان گر سنگین کار بودن و سبک کار بودن استفاده از اینورتر است. 

در مقاله بعدی به تشریح بیشتر این موضوع پرداخته خواهد شد.

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.