مقالات سایت

  • 1149
  • 1886 مرتبه
اینورتر سنگین کار یا سبک کار (قسمت دوم )

اینورتر سنگین کار یا سبک کار (قسمت دوم )

1401/04/26 01:35:03 ب.ظ

به صورت عادی و عمومی اینورتر ها به دو صورت پلاک گذاری می شوند یا به صورت تک رنج برای مثال(11KW) و یا به صورت دو رنج (11/15kw) که این کد گذاری در مدل ها و برند های مختلف در کد مشخصه پلاک اینورتر و همچنین در گزینه توان خروجی و جریان خروجی نیز دیده می شود . همچنین علاوه بر پلاک اینورتر، مشخصه پارامتری اینورتر را می توان بابت شناسایی سبک یا سنگین بودن اینورتر مورد استناد قرار داد که در حقیقت و در اصل موضوع در نهایت نیز باید به این گزینه دردفترچه ی راهنمای اینورتر جهت مشخص شدن درصد تحمل اضافه جریان اینورتر مراجعه نمود و این گزینه و پارامتر است که نوع کاربری سنگین و سبک را مشخص می کند. برای اطلاع از این گزینه در بخش معرفی خصوصیات اینورتر دردفترچه آن می بایست به جدول مشخصات آن (Specifications) یا (Technical  Data) مراجعه نمود. همچنین در اینورترهای دو رنج گزینه ی پارامتری عموما به عنوان (inverter type) وجود دارد.شایان ذکر است که به صورت عمومی "درصد تحمل اضافه جریان" در زمان معینی که اکثرا بین 1 تا 2 دقیقه می باشد معرفی می شوند و این درصد به صورت عومی برای اینورتر سنگین کار 150 تا 180 درصد تحمل جریان کشی بالاتر از پلاک اینورتر برای کاربری های سنگین و 110 تا130 (گاها تا 150%) درصد پلاک اینورتر می باشد.

برای تبیین دقیق تر موضوع مثالی عنوان می کنیم :

برای مثال اینورتری به صورت دو رنج پلاک گذاری شده است . یعنی روی پلاک آن در توان 11/15kw و در جریان خروجی مقدار23/29A ثبت شده است و مشخصه ی اورلود درایو یا همان درصد تحمل اضافه بار اینورتر (120% 60s) Normal duty و (150% 60s) Heavy duty می باشد. یعنی این درایو در توان 11KW با جریان نامی 23 آمپر به صورت سنگین کار مورد استفاده قرا می گیرد و بنابر درصد اضافه بار آن توانایی تحمل کار تا 150% جریان 23 آمپر را تا 60S ثانیه دارا می باشد یعنی برای حالت اضافه جریان و اضافه بار آن اینورتر تا 60 ثانیه توانایی ارائه حدودا 35A رادارا می باشد (150%*23=34.5A). همچنین در حالت سبک کار برای 15KW و جریان 29 آمپر توان تحمل 120% اضافه جریان برای 60 ثانیه را دارد که این مقدار نیز برابر حدودا 35A است (120%*29=34.8A) .

همان گونه که در مثال فوق مشخص شد در هردو حالت سنگین و سبک کار بودن نهایت مقدار تحمل اضافه جریان و اضافه بار در هر دو حالت در نهایت برابر است. یعنی اینورتر مذکور در حالت سبک و سنگین کا بودن نهایتا توان ارائه ی 35A را دارا است اما نقطه شروع محاسبه ی ورود اینورتر به حالت اضافه باردرحالت سنگین کارازجریان 23تا35A می باشد و در حالت سبک کار ازجریان 29A تا35A می باشد. یعنی اگر درایو روی حالت سبک کار تنظیم شود نقطه محاسبه ورود به اضافه بار را بالاتر در نظر می گیرد که این امر به کاربر اجازه می دهد تا در صورت نیاز بتواند توسط یک اینورتر دو رنج عمومی الکترو موتور را استفاده کند. یعنی 11KW و 15KW بدین صورت که 15KW آن درشرایطی کار کند که اضافه جریان و بار بالایی نداشته باشد.

اگردر مثال فوق دقت شود ملاک انتخاب سبک یا سنگین بودن اینورتر ،جریان خروجی آن و درصد تحمل اضافه بارآن است .یعنی در نهایت این دو پارامتر تابع الکتروموتور و بار متصل به آن است.

به شرح کامل تر این موضوع در مقاله بعدی می پردازیم 

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.