مقالات سایت

  • 1154
  • 2071 مرتبه
چگونگی ذخیره انرژی در اینورتر ها(1):

چگونگی ذخیره انرژی در اینورتر ها(1):

1401/05/22 01:57:33 ب.ظ

یکی از بزرگترین مزایای استفاده اینورترها در صنعت وکاربری برای تنظیم دور الکترو موتورها، امکان استفاده از ویژگی ذاتی آنها در کاهش مصرف انرژی و ذخیره آن و یا اصطلاحا نگهداری انرژی (energy saving) می باشد. یک اینورتر صنعتی به چند روش می تواند کاهش مصرف انرژی را برای الکتروموتور متصل به خود فراهم کند که در این مقاله به صورت مختصر به آن می پردازیم:

همان گونه که مشخص است میزان مصرف انرژی الکتریکی توسط میزان مصرف توان ظاهری که  مجموع توان اکتیو (وات) و توان راکتیو (وار) یک مصرف کننده است محاسبه می شود و این توان نیز دارای رابطه مستقیم با میزان جریان مصرفی تجهیز می باشد. پس اگر به هر روشی میزان مصرف جریان تجهیز مورد  مورد بحث کاهش یابد ، میزان مصرف توان مصرفی  نیز کاهش یافته و عملا پروسه ی  کاهش مصرف انرژی  و ذخیره آن صورت می پذیرد . قبل از ادامه مطلب ذکر این نکته را لازم می دانیم که به صورت عامیانه و در اصطلاح میزان مصرف انرژی الکتریکی را توسط توان اکتیو یا همان واحد وات تجهیز الکتریکی عنوان می کنند و جریان آن را مورد استناد قرار می دهند. در این توان پارامتر های تاثیر گذار، میزان جریان و کسینوس فی تجهیز است. اما بسیاری تجهیزات علی الخصوص تجهیزات غیر اهمی همچون الکتروموتورها به دلایل فنی و الکتریکی میزان مصرف دیگری از نوع توان به نام توان راکتیو یا همان وار را نیز دارند. که در این نوع مصرف در کنار جریان ، سینوس فی تاثیر گذار بوده. ورود به نوع توان های موجود و تفسیر آن ها  مطلب جداگانه است که در این مقاله جایی ندارد. و فقط اشاره به ان کافی است و این که بدانیم مجموع توان اکتیو و ورا کتیو هستند که تشکیل دهنده توان ظاهری و اصلی یک تجهیز است .

در ادامه به روش های کاهش مصرف انرژی توسط اینورتر صنعتی خواهیم پرداخت:

 

1_کاهش جریان راه اندازی : از بزرگترین ویژگی های یک اینورتر (که در مقالات قبلی نیز به آن اشاره  و توضیح کاملی به آن شده است)، امکان راه اندازی نرم الکتروموتور می باشد که این امر سبب کاهش فوق العاده زیاد جریان کشی لحظه ی اولیه الکتروموتور ازشبکه می شود. یک الکتروموتور بسته به شرایط و عوامل  مختلف براساس منابع علمی و عملی متفاوت، می تواند در لحظه ی استارت میزان جریانی بین 3 تا 5 برابر جریان پلاک نامی خود را ازشبکه متصل شده بکشد. در صورتی که با راه اندازی توسط اینورتر عموما میزان جریان راه اندازی نه تنها از پلاک الکتروموتور بیشتر نخواهدشد بلکه می تواند از صفر شروع  و نهایتا به جریان کشی نرمال موتور محدود شود. پس اولین قدم در کم شدن مصرف تجهیز می باشد.

 

2_کاهش جریان توسط کاهش دور الکتروموتور: به صورت تئوری و طبق روابط موجود در قوانین الکترو موتور ها ، توان مصرفی الکترو موتور (به KW ) برابر است با حاصل ضرب (2پی * سرعت(RPM) * گشتاور(NM)) تقسیم بر عدد ثابت 60 . طبق این رابطه با کاهش سرعت  الکتروموتور حتی با فرض ثابت بودن گشتاور ( هر چند گشتاور نیز بنابر رابطه VF در کار و اصول اینورتر  با کم شدن دور  به واسطه ی کاهش ولتاژ نیز کم می شود) سبب می شود تا صورت کسر بالا کم شده و در نتیجه توان مصرفی  نیزکاهش یابد که این بصورت غیر مستقیم نشان دهنده ی کاهش مصرف جریان است. به صورت عملی نیز با کاهش دور الکتروموتور شاهد افت محسوس جریان کشی الکتروموتور خواهیم بود. طبق منابع علمی و تحقیقات صورت گرفته (منابع و مراجع اروپایی) با کاهش 10 الی 20 درصد دور کاری الکتروموتور، مصرف انرژی گاها بین 30 الی 50 درصد کاهش می یابد. (که این امر و درصد ها ،بسیار زیاد بستگی به نوع کاربری و ویژگی های بار و کیفیت لوازم و الکتروموتور و... دارد)

 اما ذکر این نکته نیز لازم است که در برخی کاربری ها و بارها امکان کاهش دور الکتروموتور به واسطه ی نیاز بار وجود ندارد زیرا ممکن است با کاهش دور، گشتاور نیز کاهش یافته و حتی سبب افزایش جریان کشی و فشار به اینورتر شود.نظیر برخی موتور گیربکس ها یاماردون ها و... . ازجمله نمونه هایی که توسط کاهش دور بدون افت محسوس خروجی در بار و موتور، کاهش مصرف انرژی داشت را می توان به انواع فن ها و هواکش ها ،کمپرسور های باد و انواع الکتروپمپ های سنگین و سبک اشاره کرد که به میزان نوع نیاز می توان مقدار مشخصی از دور را کاهش داد.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.