مقالات سایت

  • 1156
  • 1644 مرتبه
چگونگی دخیره انرژی در اینورترها 2:

چگونگی دخیره انرژی در اینورترها 2:

1401/05/30 11:39:18 ق.ظ

3_استفاده از روش کنترل دور pid:

 هر چند این گزینه ، خود تابعی از گزینه های قبلی است و ماهیت کاهش انرژی آن در واقع همان کاهش دور کاری الکترو موتور است اما به دلیل نقش و عملکرد چشمگیر آن می تواند به عنوان گزینه ای جدا گانه ذکر شود(RPM) موتور را علاوه بر روش دستی و مشخص کردن دور به میزان ثابت  می توان توسط سیستم pid  و به کار گیری آن  به صورت بسیار هوشمندانه انجام داد . در بسیاری از موارد  همچون سیستم های آبرسانی  و پمپاژ یا تهویه هوا یا سیستم های سرمایشی  و گرمایشی ، سابقا تامین فشار یا دبی هر پارامتر دیگری چه به صورت مستقیم توسط شبکه  و یاتوسط اینورتر ها به صورت روشن و خاموش کردن یااصطلاحا همان (of  or   on) انجام می پذیرفت. برای نمونه در یک سیستم آبرسانی اگر فشار مورد نیاز سیستم 5 بارمی بود ،الکترو پمپ  با کاهش میزان فشاردر لوله تمام توان و سسرعت شروع به کار می کند  و تارسیدن به نقطه ی مطلوب  با همان میزان به فعالیت خود ادامه می داد و پس از رسیدن به نقطه ی مطلوب خاموش می شد.و با میزان افزایش مصرف تعداد استارت ها و به طبع آن جریان راه اندازی بالا و حد اکثر جریان کاری پلاک موتور مورد استفاده قرارگرفت  و بالا می رفت اما با به کار گیری  یک ترنسمیتر مرتبط و استفاده از سیستم pid فشار سیستم به صورت لحظه ای  رصد شده و متناسب بامیزان مصرف ، دور الکترو موتور کاهش یا افزایش می یابد.در این نمونه کمتر رخ می دهد که الکترو پمپ  به صورت دائم در در دور حداکثر کار کند مگر در زمان اوج مصرف و در یسیاری از موارد دور کاری الکترو موتور پایین تر از دور نامی وقتی در شرایطی خاموش می شود.به این صورت علاوه بر پایداری بار ونیاز، در مصرف نیز کاهش محسوس دیده خواهد شد
4_بهبود ضریب توان یا همان کسینوس فی :

قصد نداریم به مبحث ضریب توان وارد شوبم به همین دلیل بسیار تیتر وار اشاره می کنیم که توان اکتیو یا همان توانی که عملا عامل کار صورت گرفته در مصرف کننده است توسط المان های مشخص و تغییر می کند و توان را کتیو یا زبان بازاری توان مخفی توسط المان سلفی و خازنی صورت پذیرفته و تاثیر می پذیرد. هرچه توان راکتیو و سینوس فی را کاهش داد. توان را کتیو و سینوس فی توسط دو عامل سلفی یا خازنی بوجود می آید.پس اگر خاصیت سلفی یک الکترو موتور دز نظر بگیریم (که به عنوان یکی از بزرگترین بارهای سلفی محسوب می شود) در مصرف این تجهیز توان را کتیو و جریان نهفته ی بالایی داریم که در عمل باید این خاصیت سلفی را به وسیله ی عنصر ضد آن یعنی خازن کاهش داده خنثی کنیم . دربسیاری  از موارد از بانک های خازنی با احتساب محاسبات زیاد و هزینه های فراوان استفاده می شود. اما با استفاده از اینورتر به علت استفاده  از بانک های  خازنی در ساختار آن که لزوم کار یک اینورتر است، می توان ضریب توان را کتیو سلفی الکترو موتور خنثی و کسنوس فی را به عدد 1 نزدیک کنیم یعنی عملا به علت خاصیت خازنی سینگنال برق خروجی اینورتر ، خاصیت سلفی سمت الکرتو موتور کاهش می یابد وضریب توان در خروجی اینورتر به 1 نزدیک می شود.

هر چند ذکر این نکته نیز جالب است  که در سمت شبکه ،قبلا نوع توان را کتیو سلفی بوده اما با استفاده از اینورتر  قبل از الکرتو موتور ، ماهیت آن را کتیو خازنی نغییر می کند که در صورت بروز اختلالات  و مشکللاتی می بایست در سمت شبکه ازچک های ورورد استفاده کرد.

5_انرژی برگشتی یا رژنرتیو :

در مقالات قبلی به موضوع  انرژی برگشتی  از سمت موتور یا همان رژنرتیو اشاره کردیم . اما این انرژی چگونه می تواند سبب کاهش  مصرف انرژی شود ؟! هر چنددر کشور ما این موضوع جا افتاده نیست زیرا کاربرد محدودی داشته  و از طرفی نیز تجهیز مربوط به آن  هم ، گران قیمت تر و از نظر فنی  ناشناخته مانده است اما در سطح جهانی یسیار مورد توجه قرا گرفته  وحوزه های کار فراوان و مهمی شمرده می شود خضوصا در کشورهایی که هزینه های انرژی بسیار بالاست 

جهت استفاده از این گزینه ، می بایست از واحدی به نام یونیت رژنرتیو یا همان واحد انرژی برگشتی استفاده کرد . این واحد جایگیزین واحد ترمز شده در زمان بروز انرژی برگشتی از سمت موتور به اینورتر، به جای تلف کردن این انرژی روی مقاومت ترمز،آن را به برق AC تبدیل کرده و به شبکه یا ورودی در اینورتر تزریق می کند به این سبب انرژی برگشتی تبدیل به منبعی برای مصرف خود داریو شده و یا این که به شبکه تزریق می شود.البته در عمل نکات فنی  و مدارات توجهات خاص خود را طلب می کند اما می تواند سبب کاهش مصرف انرژی الکتریکی از شبکه گردد.این روش به قدری مورد توجه قرار گرفته است  که برند هایی اقدام به ساخت اینورتر هایی نموده اند که به صورت خودکار و بدون نیاز به واحد جدا گانه برق و انرژی رژنرتیو  را به صورت مستقیم به شبکه برگردانند که به اینورتر هیبریدی معروف هستند ودر وروردی آن نیز به جای استفاده پل دیودیا پل تریستور از igbt با الگوریتم خاصی استفاده شده است .

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.